Η ιστορία “ούτε ξαναγράφεται ούτε σβήνεται” από κανέναν ,το Άστρος και το Παράλιο Άστρος

Έχουμε καταθέσει αρχικά ότι δεν θα συμμετέχουμε στους «ανόητους αυτοπυροβολισμούς» για το όνομα Άστρος. Αλλά τα συνεχόμενα πολλά μικρά “λαθάκια” από την ανόητη επαρχιώτικη “Αντιαστρεινή συμμαχία για όλα” και πρόσφατα παράξενα από τους δημόσιους φορείς δεν είναι τυχαία και γίνεται πιά αναγκαίο,  ξαναδιαβάζοντας την ιστορία μας ,για κάθε ενδεχόμενο να ονομάσουμε   τα πράγματα με το όνομα τους και  να πούμε τα σύκα σύκα,  για να μαθαίνουν οι νεώτεροι  τα γεγονότα και την αλήθεια,  που απορούνε δικαιολογημένα για αυτό τον παράλογο  και ατέλειωτο αντιπερισπασμό για το τίποτα, χωρίς νόημα και  χωρίς μια συγκεκριμένη πρόταση . Προσπαθούν μερικοί επίμονα  και συστηματικά να “ξαναγράψουν “την ιστορία στα μέτρα τους, κατασκευάζουν “γεγονότα” και χρησιμοποιούν πονηρά τεχνάσματα . Αρχίσαμε από τα “τοπόσημα” της ΕΡΤ , το Σχέδιο  Επιχειρησιακό Πρόγραμμα του δήμου μας, τις οδηγίες της Περιφέρειας , τα φυλλάδια του ΥΠΠΟΑ , τα μαργαριτάρια του διαδικτύου από “άσχετους ειδικούς ” ερασιτέχνες , πολλές άλλες ανακρίβειες και ακόμα δυστυχώς διασπορά ψευδών ειδήσεων.

Πρέπει να ομολογήσουμε ότι  διαχρονικά η μεγάλη πλειοψηφία  της τοπικής κοινωνίας του Παραλίου  Άστρους   γνωρίζει καλά την αλήθεια, αποδέχεται  τα γεγονότα  και έξυπνα ασχολείται με αυτά που μας ενώνουν. Το πρόβλημα είναι οι  εξαιρέσεις , οι «νεόφερτοι»  από τα  γύρω χωριά στο Παράλιο Άστρος και  οι επισκέπτες  στην Θυρέα που προσπαθούν να γίνουν «βασιλικώτεροι του βασιλέως»  και με «μισές αλήθειες» που άκουσαν στα καφενείαπου είναι τα χειρότερα  μεγάλα ψέμματα, θέλουν να  προβάλλουν τους εαυτούς τους σαν «ειδικούς» ,  και λένε  εκούσια και ακούσια ψέμματα  χωρίς νόημα και μιά εφικτή πρόταση   για παρατσούκλια, «χάρτες» και χωροφύλακες….  Παράξενα θέλουν σώνει και καλά να  μας πούνε «που είναι τα αμπέλια μας», χωρίς καν να τα γνωρίζουν.  

Οι έντονοι και ασταμάτητοι ενοχλητικοί πλέον αυτοπυροβολισμοί ανάγκασαν την τοπική κοινωνία να ξαναδιαβάσει βροντερά σε κάθε κατεύθυνση την ιστορική αλήθεια και να δείξει τον  μονόδρομο που λέγεται κοινός νους για τα τετελεσμένα,  τουλάχιστον πριν διακόσια χρόνια   , απομονώνοντας οριστικά στα ντουλάπια της ιστορίας  αυτούς που όπως λέει ο σοφός λαός μας τους αρμόζει το ,” φωνάζει ο κλέπτης για να φύγει ο νοικοκύρης” , “πάμε παππού να σου δείξω τα αμπέλια σου”, “είπε ο γάϊδαρος τον πετεινό κεφάλα”, και «ανοίγουν μια τρύπα στο νερό για τίποτα».. Αναγκαστικά μπήκαμε στο χορό και όπως μας σφυράνε θα χορεύουμε, στο μέτρο του δυνατού πολιτισμένα.

Το Ελληνικό κράτος με νόμους και διακεκριμένοι ακαδημαϊκοί και ιστορικοί καταγράφουν  τελεσίδικα την ιστορική αλήθεια και δεν αφήνουν περιθώρια για όνειρα και κουβεντούλες στα καφενεία. Η ιστορία ούτε ξαναγράφεται ούτε σβήνεται από κανέναν, πως να σβηστεί το Χρονικό του Μορέως και η διακήρυξη τησ Εθνοσυνέλευσης…, ούτε από τους “ανόητους επαρχιώτες που αυτοπυροβολούντε” για μια τρύπα στο νερό, ούτε από τους ερασιτέχνες του ΥΠΠΟΑ, της Περιφέρειας ,του Δήμου , “τα τοπόσημα” της ΕΡΤ και τους “ειδικούς” φωστήρες για όλα του διαδικτύου, που δεν τελείωσαν ποτέ ούτε μια σελίδα της ιστορίας και συνεχίζουν να κάνουν “λαθάκια” τυχαία πάντοτε μονόπλευρα…… και επιμένουν απαξιωμένοι, γελοίοι και γραφικοί  να θέλουν “να μας δείξουν τα αμπέλια μας” και να “αυτοπυροβολούντε”.

Οι φίλοι μας και οι γείτονες μας , όλοι είμαστε στη ίδια βάρκα της Θυρέας ,δεν περισσεύει κανένας ,δεν ανοίγουμε ποτέ τρύπες ,ούτε αφήνουμε άλλους να ανοίγουν τρύπες …,γιατί τελικά θα βουλιάξουμε και θα πνιγούμε όλοι ……

Όταν κάποιος μας επισκέπτεται δεν έρχεται να δει μόνο μια πλατεία, πάντοτε βλέπει περισότερα ας το καταλάβουμε…. Ας το πούμε διαφορετικά και επιγραμματικά , είναι στο συμφέρον μας να προβάλλουμε τους γείτονες μας (και είναι στο συμφέρον μας να μην αυτοπυροβολιόμαστε για μια τρύπα στο νερό), τελεία και πάβλα.

«Όλβιος όστις της ιστορίας έσχε μάθησιν» Ευριπίδης

Το ιστορικό Άστρος και ο ιστορικός Αγιάννης είναι μιά κοινότητα για περισσότερα από χίλια χρόνια και το σπουδαιότερο οι κάτοικοι είναι οι ίδιοι, είχαν και έχουν σήμερα σπίτια στον Άγιάννη και στο Άστρος . Στα παρακάτω κείμενα  από εγκυρότατες πηγές το Άστρος και ο Αγιάννης του Άστρους αναφέρονται συχνά για τουλάχιστον  διακόσια χρόνια.

Όταν οι επισκέπτες σήμερα έρχονται στην «Αθήνα» περνάνε από το αεροδρόμιο στο Μαρκόπουλο. Δεν ακούσαμε κανένα να αποκαλεί το «Μαρκόπουλο» Αθήνα.

ΕΡΧΟΝΤΑΙ ΣΤΗΝ ΑΘΗΝΑ.

Το 1821 ο Δημήτριος Υψηλάντης ήλθε στο Άστρος.

Από, Θυρεάτις Γη ( Ιστορία – Αρχαιολογία – Λαογραφία ) Ιωάννης Κουσκουνάς – Κυριάκος Χασαπογιάννης -Ιωάννης Κακαβούλιας. 1981

Από την κτητορική επιγραφή της Σχολής Καρυτσιώτη του Αγιάννη.

«1798  ΕΝ ΜΗΝΙ ΙΟΥΛΙΩ 18

Η ΣΧΟΛΗ ΠΡΟΣ ΤΟΝ ΦΙΛΟΘΕΑΜΟΝΑ

ΤΙ ΕΣΤΗΚΑΣ ΘΑΜΒΟΥΜΕΝΟΣ ΦΙΛΕ ΦΙΛΟΘΕΑΜΟΝ ΜΕ ΑΠΟΡΙΑΝ ΜΥΣΤΙΚΗΝ ΖΗΤΕΙΣ ΤΟ ΟΝΟΜΑ ΜΟΥ ΝΑ ΜΑΘΕΙΣ ΝΑ ΒΕΒΑΙΩΘΕΙΣ ΤΙ ΤΟ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑ ΜΟΥ ΚΑΙ ΠΟΙΟΣ ΜΕ ΕΠΡΟΣΤΑΤΕΥΣΕ ΚΙ ΑΥΤΟ ΤΟ ΚΑΜΩΜΑ ΜΟΥ………………………

Περιοχή ”Κουτρί” Αγίου Ιωάννη (όπου η ιστορική Σχολή Καρυτσιώτη

ΥΑ 147099/8654/11-4-1960, ΦΕΚ 199/Β/11-5-1960

“Χαρακτηρίζομεν ως αρχαιολογικόν χώρον την περιοχήν ”Κουτρί” του χωρίου Άγιος Ιωάννης Κυνουρίας, θερινήν έδραν του Άστρους, ένθα ελειτούργησεν η ιστορική σχολή Καρυτσιώτη εν έτει 1798”.

“Η έδρα της Κυβερνήσεως μεταφερθή εις Άγιον Ιωάννην του Άστρους εν Κυνουρία

Από, Θυρεάτις Γη ( Ιστορία – Αρχαιολογία – Λαογραφία ) Ιωάννης Κουσκουνάς – Κυριάκος Χασαπογιάννης -Ιωάννης Κακαβούλιας. 1981

Διδακτήριον Άστρους

ΥΑ 47192/1433/11-6-1946, ΦΕΚ 127/Β/8-8-1946

‘Κηρύσσομεν ως ιστορικόν διατηρητέον μνημείον το εν Άστρει διδακτήριον ένθα συνήλθεν εν έτει 1823 η β’ Εθνική Συνέλευσις”.

Η πλατεία της σχολής Καρυτσιώτη και τμήματος του αγροκηπίου, στο Άστρος Κυνουρίας, ως ιστορικός τόπος.

ΥΑ ΥΠΠΟ/ΓΔΑΠΚ/ΑΡΧ/Β1/Φ30/65069/3340/1-8-2005, ΦΕΚ 1194/Β/30-8-2005

“Στο αγροκήπιο αυτό έλαβαν χώρα δύο σημαντικά γεγονότα της Επαναστάσεως, το γνωστό ως «κολοκοτρωναίικο τραπέζι της συμφιλίωσης» στις 19 Ιουνίου 1821, στο οποίο είχαν προσέλθει οι οπλαρχηγοί, προκειμένου να ξεπεραστούν οι αντιθέσεις και να ομονοήσουν για την επιτυχία της Επανάστασης που τότε ξεκινούσε, καθώς επίσης και η Β΄ Εθνοσυνέλευση των Ελλήνων (30 Μαρτίου έως τις 18 Απριλίου του 1823) με την παρουσία οπλαρχηγών, πολιτικών, πλήθους λαού και στρατού. Εντός της Σχολής η οποία περιλαμβάνεται στον υπό κήρυξη χώρο, συντάχθηκε η διακήρυξη της Εθνοσυνέλευσης.”

H διακήρυξη της Εθνοσυνέλευσης εχρησιμοποίησε το νόμιμο όνομα Άστρος. Οι πληρεξούσιοι της εθνοσυνέλευσης βέβαια και ο Κολοτρώνης δεν θα υπόγραφαν παρατσούκλια…. που ακούγονται στα καφενεία. Είναι ένα συνταγματικό κείμενο . « Ήδη δε μετά δεκαέξ μήνας Δευτέραν να συγροτήση εν Άστρει Συνέλευσιν” και τελειώνει καθαρά και ξάστερα, «Εξεδόθη εν Άστρει εντός του Μουσείου Καρυτσιώτου», λέει η διακήρυξη της Εθνοσυνέλευσης..

«Εξεδόθη εν Άστρει». Το Άστρος το βρήκαν εκεί οι πληρεξούσιοι της Εθνοσυνέλευσης , υπήρχε πριν το 1823, δεν το εφεύραν εκείνη την ημέρα. Η διακήρυξη ευτυχώς το λέει καθαρά «Εξεδόθη εν Άστρει εντός του Μουσείου Καρυτσιώτου».Ο Δημήτριος Καρυτσιώτης έφυγε από τον Αγιάννη το 1756 και ονόμασε το κτήριο στην Τεργέστη «ΑΣΤΡΟΣ».

«Εν τούτω τω τόπω συνήλθεν η Β΄ Εθνική Συνέλευσις των Ελλήνων, 30 Μαρτίου 18 Απριλίου 1823»,

O «Ιερός Χώρος» της Β’ Εθνοσυνέλευσης των Ελλήνων είναι αναμφισβήτητα ένα από το σημαντικότερα ιστορικά μνημεία όχι μόνο της Κυνουρίας αλλά και της πατρίδας μας, βρίσκεται  στον  χωριστό χώρο , δίπλα στην Σχολή Καρυτσιώτη  και το Προαύλιο της Σχολής ,στο «ιστορικό τόπο» Αγροκήπιο Καρυτσιώτη, στο ιστορικό Άστρος Κυνουρίας.

Με την πρώτη διοικητική διαίρεση του ελληνικού κράτους το 1835, το Άστρος εντάχθηκε στον Δήμο Θυρέας με έδρα τον οικισμό Άγιος Ιωάννης (ΦΕΚ 16Α – 24/05/1835). Από το 1841 έως το 1912, το Άστρος ήταν η χειμερινή έδρα του Δήμου Θυρέας.Από το 1912 ο οικισμός αποτέλεσε έδρα κοινότητας Άστρους η οποία εξελίχθηκε στο ΔήμοΆστρους το1985 (ΦΕΚ 99Α  28/05/1985).

 Από το 1998 το Άστρος αποτελεί έδρα του Δήμου Βόρειας Κυνουρίας(ΦΕΚ 244Α – 04/12/1997). 

Η πρώτη επίσημη αναφορά της πόλης με το όνομα «Άστρος» συναντάται σε χρυσόβουλο του έτους 1293 του αυτοκράτορα Ανδρόνικου Β’ Παλαιολόγου . Η πρώτη όμως αναφορά   με το όνομα «Άστρον» απαντά στο Γεωγράφο Κλαύδιο Πτολεμαίο (2ος αι. μ.Χ.).

Ο Γ. Τερτσέτης αναφέρει «συνέτρωγαν ο Δημήτριος Υψηλάντης και ο Κολοκοτρώνης εις τους ίσκιους των δένδρων του Άστρους».(Διήγησις Συμβάντων της Ελληνικής φυλής σελ.287)

Ο υπασπιστής του Κολοκοτρώνη Φωτάκος αναφέρεi μετά από το τραπέζι : «Από το Άστρος επεράσαμεν εις τον Άγιον Ιωάννην, και από εκεί, αφού εγευματίσαμεν εις ταις καμάρες του Αγίου Πέτρου, εφθάσαμεν εις Βέρβαινα».

Το Ελληνικό κράτος , η διακήρυξη της εθνοσυνέλευσης του 1823 ,διακεκριμένοι ακαδημαϊκοί και ιστορικοί αναφέρουν και αναγνωρίζουν διαχρονικά το Άστρος ,για πολλούς αιώνες ,τελειώσαμε τελεία και πάβλα.

Οι πρώτοι κάτοικοι του Παραλίου Άστρους Ζαφειρόπουλοι δεν κατάφεραν το 1835 να εντάξουν το Παράλιο Άστρος στο δήμο Θυρέας, γιατί πιθανόν τότε δεν είχε τελειώσει ο οικισμός .Το Ελληνικό κράτος έκρινε τότε δεν υπήρχαν τα κατάλληλα κριτήρια.

Ο οικιστής του Παραλίου Άστρους Πάνος Ζαφειρόπουλος η Άκουρος και οι αδελφοί του αργότερα το 1845 κατάφεραν να εντάξουν το Παράλιο Άστρος στον δήμο Θυρέας. ΦΕΚ 32Α – 08/12/1845 .

Δεν είναι τυχαίο οι φίλοι μας Παραλιώτες ετίμησαν τον Άκουρο με άγαλμα στην κεντρική πλατεία, αναγνωρίζοντας ο  ‘ΟΙΚΙΣΤΗΣ ΤΟΥ ΠΑΡΑΛΙΟΥ ΑΣΤΡΟΥΣ”  έχτισε το Παράλιο Άστρος. Ας το πούμε διαφορετικά για να το καταλάβουν  και αυτοί που προσποιούντε ότι δεν το καταλαβαίνουν. Η πλειοψηφία  του Παραλίου Άστρους με δική της πρωτοβουλία θεώρησε σωστό να τιμήσει τον ΟΙΚΙΣΤΗ ΤΟΥ ΠΑΡΑΛΙΟΥ ΑΣΤΡΟΥΣ  Άκουρο και αναφέρει στο άγαλμα του το σωστό όνομα  του «Παραλίου Άστρους».  Βέβαια σε κάθε κοινωνία υπάρχουν και απομονωμένοι  «ανόητοι επαρχιώτες»,  που δεν διαβάζουν ούτε επιγραφές, τι να κάνουμε και τι άλλο να πούμε. Οι ιστορικοί μας λένε οι αδελφοί Ζαφειρόπουλοι ήταν οι πρώτοι κάτοικοι του Παραλίου Άστρους. Ας βγάλλουν τα δικά τους συμπεράσματα οι φίλοι μας αναγννώστες ,γιατί άραγε το Παράλιο Άστρος δεν εντάχθηκε στο δήμο Θυρέας το 1835 και εντάχθηκε αργότερα το 1845. Δεν πρέπει να είσαι νευροχειρουργός για να το καταλάβεις. Το 1835 εντάχθηκαν στο νεοσύστατο δήμο Θυρέας ο Αγιάννης ,έδρα του δήμου , Άστρος, Μελιγού και Κορακοβούνι.

H φωτογραφία Από την ιστολελίδα το Άστρος της Θαλάσσης

Από το Αγιάννη προήλθε το Παράλιο Άστρος και στους εκλογικούς καταλόγους του 1871 της κοινότητας Παραλίου Άστρους ο πρώτος στον κατάλογο με το όνομα Πάσχος είναι Αγιαννίτης .

Από την ιστολελίδα το Άστρος της Θαλάσσης

Από , Ιωάννη Μ. Αρβανίτη – Από τις Πηγές του Λαού μας, τόμος A,Β, Αθήνα 1988

Διακρίνονται οι σφραγίδες της Κοινότητας του Παραλίου Άστρους , από τις αρχές του 20 αιώνα αρχικά, «ΚΟΙΝΟΤΗΣ ΠΑΡΑΛΙΑΣ ΑΣΤΡΟΥΣ» 1912 και αργότερα «ΚΟΙΝΟΤΗΣ ΠΑΡΑΛΙΟΥ ΑΣΤΡΟΥΣ» 1932.

Τα κάστρα μας : Κάστρο Εστέλλα ( στον Αγιάννη ) και Κάστρο Παραλίου ¨Αστρους

Θα ήταν παράλειψη να μην αναφέρουμε κάτι και για τα κάστρα μας , γιατί  δυστυχώς υπάρχουν γύρω μας  πολλά μαργαριτάρια και ατεκμήριωτες ανακρίβειες. Μερικοί δεν γνωρίζουν τι είναι πηγές και  βιβλιογραφία  και έχουν το λάγο τους …που ξεχνάνε να αναφέρουν τις πηγές τους, για ένα  ευνόητο απλούστατο λόγο…..

Διαβάζοντας την ιστορία μας βρήκαμε ενδιαφέροντα θέματα σχετικά με τα κάστρα μας,  από βιβλιογραφία  που μας  πρότεινε το Υπουργείο Πολιτισμού, και  θέλουμε να μοιραστούμε με τους αναγνώστες μας που ενδιαφέροντε  για ιστορικά θέματα και εκείνους που  «διαβάζουν την ιστορία μας».

Κάστρο Εστέλλα (στον Αγιάννη)

Το κάστρο Εστέλλα  στον Αγιάννη , διακρίνεται σαν μακρυνό αστέρι «επάνω εις τα όρη »  suso en law montanyas ,   όπως αναφέρεται στο Χρονικό του Μορέως.Στο βάθος ευθεία ο Αργολικός και στο κέντρο στο μικρό λόφο είναι το «νησί» που είναι το Κάστρο  Παραλίου Άστρους.

Το κάστρο Εστέλλα στον Αγιάννη έχτισε  το 1256 ο Γουλιέλμος Βιλλαρδουίνος προς υποταγήν των ανυπότακτων γειτόνων Τσακώνων στη  Σίταινα , Καστάνιτσα και Πραστό, εκεί που ήταν οι Τσάκωνες , «επάνω εις τα όρη »  suso en law montanyas ,   όπως αναφέρεται στο Χρονικό του Μορέως.

Το μνημείο προστατεύεται από τον Αρχαιολογικό Νόμο 3028/2002.Ενδιαφέρον είναι ότι το κάστρο Εστέλλα στον Αγιάννη είχε και την ονομασία  ‘Αστρος (Κάστρο, Ακρόπολη  Άστρους)  και ο Αγιάννης είχε και την ονομασία Αγιάννης Άστρους

Νίκο Α. Βέη , Μνείαι  του Άστρους

(Ο Νίκος Βέης (1883 – 1958) ήταν Βυζαντινολόγος ιστορικός και νεοελληνιστής, καθηγητής Πανεπιστημίου και Ακαδημαϊκός).

Ο διακεκριμένος Ακαδημαϊκός Νίκος Βέης  είναι κατηγορηματικός.

«Όθεν το castiello  la Estella (=Άστρος) πρέπει να αναζητήσωμε στα ενδότερα της Κυνουρίας « suso en las montanyas”.

«Και όντως το Άστρος και κατά τους μεσαιωνικούς χρόνους ήτο διμερές… οι κατοικούντες τα λεγόμενα Καλύβια Άστρους (είτε Αγιαννίτικα) αναγκάζονται ένεκεν των ελωδών πυρετών ν’αναβαίνωσιν εις το Άγιον Ιωάννη. … ο Άγιος Ιωάννης κατ αρχάς είχεν υπόστασιν σαν θερινή κατοικία των Αστρινών καλουμένη και (επάνω) Άστρος και Αγιάννης Άστρους,έπειτα δε κατέστη και αυτοτελές χωρίον ,ότε μετά την Άλωσιν της Βασιλευούσης …Και ακριβώς επί μεμονωμένου βουνού άνωθεν του Αγίου Ιωάννου (=Επάνω Άστρους) κείται … το Κάστρο τη Ωριάς …Κατά την εμήν γνώμην μετά τας ανωτέρω εξηγήσεις πιθανώτατα δυνάμεθα να ταυτίσωμεν το Κάστρο της Ωριάς του Πάρνωνος προς το Estella =Άστρος.(σελ 99-100).

 Κάστρο Παραλίου Άστρους

Το Κάστρο του Παραλίου Άστρους υπάγεται στην αρμοδιότητα της ΕΦΑΑΡΚ, που

Από τον Καστρολόγο

“Το κάστρο στο Παράλιο Άστρος συγχέεται από κάποιους παλαιότερους μελετητές με το κάστρο Eστέλλα, το οποίο σύμφωνα με την Αραγωνική παραλλαγή του Χρονικού του Μορέως, ανεγέρθηκε το 1256 από τον Γουλιέλμο Βιλλεαρδουίνο. Σήμερα θεωρείται σίγουρο ότι το κάστρο στο Παράλιο Άστρος δεν έχει σχέση με το Estella.”

Επίσης ενδιαφέρον βρήκαμε διαβάζοντας  για τα κάστρα, οι Ζαφειρόπουλοι αναφέρονται από τους ιστορικούς ότι ήταν οι πρώτοι κάτοικοι του Παραλίου Άστρους, το 1824-1825  έχτισαν σπίτια στο Κάστρο του Παραλίου Άστρους και ανακαίνησαν το κάστρο .Επίσης η πρώτη οικοδομική φάση του κάστρου εντοπίζεται  στην περίοδο μεταξύ του 17ου αι. και του τέλους του 18ου αι  και φυσικά  η δεύτερη οικοδομική περίοδος εντοπίζεται από το 1824 και 1825 με τον Άκουρο.

Όπως μας λένε διακεκριμένοι ακαδημαϊκόι και  ιστορικοί, η χαρτογράφηση  τον μεσαίωνα γινόταν βασικά από έγγραφα και πληροφορίες που πολλές φορές  ήταν εσφαλμένες και ανακρίβωτες. Οι χαρτογράφοι του μεσαίωνα αντέγραφον, χωρίς έλεγχο ο  ένας το άλλον, για το λόγο αυτό βλέπουμε το ανύπαρκτο νησί  Stella  που αναφέρεατι από τον Gastaldi  μέσα στη θάλλασα σαν πραγματικό νησί,  να  υπάρχει επίσης  λανθασμένα σε  πολλούς  μελλοντικούς χάρτες .

Οι παλιοί χάρτες χωρίς  τεκμηριωμένα κείμενα και αναφορές δεν είναι από μόνοι τους ιστορικές πηγές , είναι πιθανές ενδείξεις που επί πλέον χρειάζονται τεκμηρίωση  με αναφορές για να γίνουν έγκυρες πηγές.Οι πληροφορίες στους παλιούς χάρτες  είναι ατεκμηρίωτες,  αντικροούμενες και συγκεχυμένες.Υπάρχει παλιός χάρτης που ο Αγιάννης στο χάρτη είναι Άστρος και το Άστρος  είναι Αγιάννης .Χάρτες χωρίς έγκυρη βιβλιογραφία δεν είναι έγκυρες  πηγές , σαν τον συχνά  αναφερόμενο «χάρτη του Όθωνα», σαν ο νεαρός τότε   Όθωνας  ήξερε που πάνε τα τέσσερα…..  

“Σε χάρτη του 1885 ο Άγιος Ιωάννης εμφανίζεται να έχει 1478 κατοίκους. Το παράδοξο με τον χάρτη αυτό είναι ότι ο Αγιάννης αναφέρεται ως Άστρος, ενώ το Άστρος Άγιος Ιωάννης” astros-kynoyriaNews .gr Από Ιστορία του Αγιαννη του Γιάννη Κουρμπέλη .

Δείτε τους παρακάτω συνδέσμους για τα κάστρα μας. 

Είναι βέβαιο το ΥΠΠΟΑ προτείνει εγκυρότατες  πηγές και ο Καστρολόγος με την συννημένη βιβλιογραφία γνωρίζουν τα κάστρα καλύτερα από όλους.

Αναστάσιος Ι. Μπάλλας ,Πελοποννησιακά, Τόμος ΚΓ Εταιρείας Πελοποννησιακών Σπουδών,Βραβείο  της Ακαδημίας Αθηνών

Εστέλλα, κάστρο – mobileContent – eCastles (culture.gr)εί

Κάστρο Εστέλλα – Ελληνικά Κάστρα

Παράλιο Άστρος – mobileContent – eCastles (culture.gr)

Κάστρο Παράλιου Άστρους – Ελληνικά Κάστρα – Kastra.eu

Σμαράγδης Ι. Αρβανίτη -Το κάστρο του Παραλίου Άστρους Κυνουρίας πρώτες παρατηρήσεις, Αθήνα 2007

Για να καταλήξουμε κάπου.

Το Ελληνικό κράτος ,η διακήρυξη της εθνοσυνέλευσης του 1823 ,διακεκριμένοι ακαδημαϊκοί και ιστορικοί αναφέρουν και αναγνωρίζουν διαχρονικά το Άστρος , για  πολλούς αιώνες, τελειώσαμε τελεία και πάβλα.

Το Ελληνικό κράτος και επίσης οι φίλοι μας Παραλιώτες αναφέρουν και αναγνωρίζουν το Παράλιο Άστρος από το 1845 η  πριν 177 χρόνια ,τελειώσαμε τελεία και πάβλα.

Όλα τα άλλα είναι όνειρα καλοκαιρινής νύκτας και κουβεντούλες στα καφενεία, τελειώσαμε τουλάχιστον πριν 200 χρόνια και βαρεθήκαμε  μια  αναιτιολόγητη αντιπαράθεση χωρίς νόημα και  χωρίς μια εφικτή συγκεκριμένη πρόταση, τελεία και πάβλα.

Καταλήγουμε, επαναλαβάνουμε  και τελειώνουμε.

Οι πληρεξούσιοι της Εθνοσυνέλευσης το 1823  και διακεκριμένοι ακαδημαϊκοί και ιστορικοί πριν διακόσια χρόνια, τελείωσαν πολύ εύκολα , οριστικά και τελεσιδίκα την συζήτηση για το όνομα  Άστρος, γιατί τότε όχι μόνο δεν υπήρχε καν θέμα αλλά και ο Αγιαννίτης στρατηγός Άκουρος το 1845 είχε τον πρώτο λόγο και το Παράλιο Άστρος εντάχθηκε στον δήμο Θυρέας (ΦΕΚ 32Α – 08/12/1845) .

Όμως η αντιπαράθεση άρχισε σχεδόν πριν 100 χρόνια και πρόσφατα δυνάμωσε γιατί μερικοί “ανόητοι επαρχιώτες” δεν ασχολούντε όπως θα έπρεπε  με το τόπο μας , δεν ξέρουν να προβάλλουν τον τόπο μας  και ξοδεύουν το χρόνο τους να απαξιώνουν τους γείτονες τους , για να φαίνονται  δήθεν σπουδαίοι, και να ανοίγουν τρύπες στη βάρκα μας. Βλάπτουν πρωταρχικά τους εαυτούς τους  και τον τόπο μας , γιατί όλα γίνονται για μια τρύπα στο νερό και στην πραγματικότητα για αυτοπροβολή , χωρίς μια εφικτή πρόταση για κάτι συγκεκριμένο  και  ακόμα φοβούντε  η ντρέποντε την οργή της τοπικής κοινωνίας να προτείνουν και το όνομα Πυράμια για το Παράλιο Άστρος , που διαφημίζουν καθημερινά σαν το αρχαίο όνομα .Αν το όνομα Πυράμια είναι τεκμηριωμένο ,όπως μας λένε και είναι  , θεωρούμε  ανοησία να μην προτείνετε  και σήμερα, για να γλυτώσουμε τελικά και οριστικά  από αυτό το παραλογισμό για τίποτα.

Η τοπική κοινωνία  της Θυρέας σωστά και σοφά , δεν κάνει ποτέ λάθη, ασχολείται με όλα αυτά που μας ενώνουν , απομονώνει και περιφρονεί  τους “ανόητους επαρχιώτες” και αναγκαστικά προσπαθεί  πότε πότε να κλείνει και να  «σφραγίζει»  τις τρύπες στη βάρκα μας, για να μην βουλιάξουμε .

[2.27.1] “Ἀνέστησαν δὲ καὶ Αἰγινήτας τῷ αὐτῷ θέρει τούτῳ ἐξ Αἰγίνης Ἀθηναῖοι, αὐτούς τε καὶ παῖδας καὶ γυναῖκας,…..2.27.2] ἐκπεσοῦσι δὲ τοῖς Αἰγινήταις οἱ Λακεδαιμόνιοι ἔδοσαν Θυρέαν οἰκεῖν καὶ τὴν γῆν νέμεσθαι, …. δ Θυρετις γ μεθορία τῆς Ἀργείας καὶ Λακωνικῆς ἐστίν, ἐπὶ θάλασσαν καθήκουσα. καὶ οἱ μὲν αὐτῶν ἐνταῦθα ᾤκησαν, οἱ δ᾽ ἐσπάρησαν κατὰ τὴν ἄλλην Ἑλλάδα”.

astrosgr.com – Γιάννης Κουρόγιωργας

Πηγές

Το ιστορικό Άστρος Κυνουρίας 

Παράλιο Άστρος Κυνουρίας

Θυρεάτις Γη ( Ιστορία – Αρχαιολογία – Λαογραφία ) Ιωάννης Κουσκουνάς – Κυριάκος Χασαπογιάννης -Ιωάννης Κακαβούλιας. 1981

http://www.zafeiris.gr/linked/book4.pdf

Άστρος Κυνουρίας : Ιστορική αναδρομή

Αρχαιολογικοί χώροι – Ιστορία & Αξιοθέατα Άστρους Αρχεία – Κοινότητα Άστρους (koinotita-astrous.gr)

Ο Άγιος Ιωάννης (Αγιάννης ) & Άστρος: Ιστορία, Θυρεάτις Γη, Προεστοί, Αρχοντικά & Εκκλησίες

Ιωάννη Μ. Αρβανίτη – Από τις Πηγές του Λαού μας, τόμος A,Β, Αθήνα 1988

Σμαράγδης Ι. Αρβανίτη -Το κάστρο του Παραλίου Άστρους Κυνουρίας πρώτες παρατηρήσεις, Αθήνα 2007

Πίσω στη  σελίδα  Αρχαιολογικοί Χώροι στο Άστρος

Πίσω στην Αρχική σελίδα

astrosgr.com “Αφιερώνεται στη Θυρεάτιδα Γή.

astrosgr.com/en Dedicated to Thyreatis Land.”

#astrosgrcom

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: